The Tree of Life



Vandaag heb ik The Tree of Life (2011) gekeken, en het was één van de meest bizarre films die ik in tijden heb gezien. Zelfs Sean Penn, die zelf in de film speelt, heeft in een interview gezegd dat hij de film niet helemaal begreep: “Frankly, I’m still trying to figure out what I’m doing there and what I was supposed to add in that context. What’s more, Terrence Malick [director] himself never managed to explain it to me clearly.”

Nu zou je zeggen dat als de regisseur de film zelf ook niet kan uitleggen, het dan wel heel bizar moet zijn. Dat was het ook wel, maar toch heb ik hem afgekeken. Achteraf moet ik zeggen dat ik hem nog best leuk vond. Vooral het tweede deel van de film roept verwarring op, ineens zit je naar een reeks beelden te kijken die de schepping van het universum laten zien, waarbij bij mij een flashback aan 2001: a Space Odyssey (1968) van Kubrick niet uitbleef. Maar de muziek (dit nummer) in combinatie met de beelden zorgde ervoor dat de sequentie best een emotionele lading kreeg.

Het is dan ook vooral om de beelden dat ik heb besloten om wat over deze film te schrijven. Er zitten echt prachtige shots in, ik vind het dan ook jammer dat de cinematografie afgelopen zondag niet de Oscar heeft gekregen die hij had verdiend. De film als geheel roept meer vragen op dan hij kan beantwoorden. Toch vind ik hem wel de moeite waard om te zien, kijken dus! Ik denk dat de afbeeldingen hierboven wel laten zien wat ik bedoel :)

4 thoughts on “The Tree of Life

  1. i cannot say how disappointed i was in The Tree of Life. so much is always made of a malick offering, but after being such a big fan for so long, i was stunned and amazed at how absurd this movie was at times. i am a reflector on movies and give great thought to what i have seen, but this just asked for too much and i am still baffled to what it was truly about. i agree though that it was beautiful in many many ways. just far too ambitious.

    • Overall I have to agree with you. I think because I’m not particularly a Malick fan I didn’t have the same expectations you had when I started watching the film. It was very weird, I have to say I’m not a 100% sure what the story was about haha. But the things that stood out for me were the cinematography and the use of music.

Leave a Reply

